Zaloguj się
Nie pamiętasz hasła? Zarejestruj się
Producenci
Płatności

Przelewy24

Płatności Shoper

 

Produkt dnia
URZĄDZENIE do OCZYSZCZANIA WODY AWS
URZĄDZENIE do OCZYSZCZANIA WODY AWS
12 000,00 zł
szt.

Czy potrzebujesz witD3?

Czy potrzebujesz witD3?

Jaką rolę spełnia witamina D3:

Witamina D3 odgrywa bardzo ważną w utrzymaniu prawidłowego stanu zdrowia i bierze udział w wielu procesach życiowych naszego organizmu.

Przede wszystkim, witamina D3 jest niezbędna dla utrzymania prawidłowej równowagi wapniowo-fosforanowej oraz wywiera korzystny wpływ na metabolizm tkanki kostnej.

Ponadto witamina D3 Istotnie wpływa na układ odpornościowy, ponieważ bierze udział w rozwoju i różnicowaniu się immunoglobulin – komórek należących do układu odpornościowego. 

Istotnie wpływa na utrzymanie zdrowych kości i zębów.

Pomaga we właściwym wchłanianiu wapnia i fosforu, jest niezbędna do utrzymania prawidłowego poziomu wapnia we krwi.

Odgrywa ważną rolę w funkcjonowaniu mięśni, ponieważ w mięśniach znajduje się receptor witaminy D3, odpowiada on za siłę mięśni i ich masę.  Witamina D3 odgrywa również ważną rolę w skurczach mięśni, w tym mięśnia sercowego.

Bierze udział w procesie podziału komórek.

Pomaga zmniejszyć ryzyko upadku co jest związane z niestabilnością postawy i osłabieniem mięśni. Upadki stanowią czynnik ryzyka w odniesieniu do złamań kości u osób obojga płci w wieku 60 lat i starszych. Przyczyny niedoboru witaminy D3 Optymalne stężenie witaminy D3- metabolit- (25(OH)D) we krwi osoby dorosłej powinno wynosić 30-80 ng/ml.

Uznaje się, że u większości osób w Polsce, podobnie jak w innych krajach w tej szerokości geograficznej, występuje wysokie ryzyko niedoboru witaminy D3. Najczęstszymi przyczynami niedoborów witaminy D3 w organizmie są niewystarczająca podaż w diecie i niedostateczna ekspozycja na światło słoneczne. Uznaje się, że w Polsce wystarczająca synteza skórna ma miejsce tylko w miesiącach od kwietnia do września, przy zapewnieniu ekspozycji na słońce minimum 18% powierzchni ciała – bez stosowania filtrów ochronnych – w godzinach 10 -15 przez co najmniej 15 minut.

Osobami szczególnie narażonymi na niedobór witaminy D3 są: 

osoby, które prowadzą siedzący tryb życia i rzadko przebywają na słońcu, 

mieszkający na terenach o niewielkim rocznym nasłonecznieniu (np. Polska), co wynika z położenia geograficznego, 

osoby regularnie stosujące kremy z filtrami przeciwsłonecznymi, (filtr UV 15 blokuje syntezę skórną witaminy D3 w 99%), 

osoby powyżej 65 roku życia (ze względu na zmniejszoną syntezę witaminy D3 w skórze). Powodem niedoboru witaminy D3 mogą być także przewlekłe choroby przewodu pokarmowego lub nerek.

W Polsce zaleca się, wg Wytycznych Suplementacji Witaminą D3 dla Europy Środkowej: „Rekomendowane Dawki Witaminy D3 dla Populacji Zdrowej oraz dla Grup Ryzyka Deficytu Witaminy D3”. (Endokrynologia Polska 2013 (Numer 4/Lipiec-Sierpień, Tom 64) suplementację w następujących dawkach:

osobom dorosłym i w wieku podeszłym

- 800-2000 IU (20-50 μg)/dobę, jest to zależne od masy ciała, w okresie od września do kwietnia,

- 800-2000 IU (20-50 μg)/dobę, jest to zależne od masy ciała, przez cały rok – jeśli nie można zagwarantować w okresie letnim wystarczającej syntezy witaminy D3 przez skórę, 

osobom powyżej 65 roku życia

- 800-2000 IU (20-50 μg)/dobę przez cały rok, z uwagi na zmniejszoną skuteczność syntezy witaminy D3 w skórze,

osobom dorosłym i osobom w podeszłym wieku z otyłością

- 1600-4000 IU (40-100 μg)/dobę przez cały rok, 

osobom o ciemnej karnacji

- 1000-2000 IU (25-50 μg)/dobę, zależnie od masy ciała, przez cały rok, 

osobom pracującym w nocy

- 1000-2000 IU (25-50 μg)/dobę, zależnie od masy ciała, przez cały rok.

W 2018 roku proponowane dawki są znacznie większe.

Odpowiednia podaż witaminy D3 ma szczególne znaczenie w diecie osób cierpiących na choroby kości, takie jak:

Osteoporoza

Częstość występowania osteoporozy wzrasta z wiekiem. Cierpi na nią jedna trzecia kobiet po menopauzie oraz ok. 8% mężczyzn po 50 r. życia.

Wg Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) osteoporozę określa się jako chorobę szkieletu polegającą na zmniejszeniu się gęstości mineralnej kości i zaburzeniu ich budowy, prowadzących do wzmożonej łamliwości kości i zwiększonego ryzyka złamań.

Dlatego zdaniem specjalistów ważne jest stosowanie zdrowej diety bogatej w witaminę D3 i wapń oraz regularna aktywność fizyczna, gdyż są to czynniki, które decydują o rozwoju mocnego kośćca.

Niedobór witaminy D3 i wapnia w pożywieniu, nadużywanie alkoholu, nadmierne spożywanie kawy oraz palenie tytoniu,

to przyczyny osteoporozy, których łatwo możemy uniknąć. Odpowiednia podaż witaminy D3 i innych składników diety, wpływa na wytrzymałość mechaniczną kości i stan układu mięśniowego, poprzez wpływ na osteoblasty i komórki mięśniowe.

Pacjentom z osteoporozą zaleca się suplementację witaminy D3 przez pierwsze 3 miesiące w dawce 2000-4000 IU (50-100 mikrogramów) i częstą kontrolę stężenia metabolitu -25 (OH) D w surowicy krwi, w celu osiągnięcia optymalnego zaopatrzenia organizmu w witaminę D3.

Osteopenia

Oznacza obniżenie mineralnej gęstości kości, co może być oznaką początku osteoporozy.

Osteomalacja

Inaczej rozmiękanie kości, to niedostateczna mineralizacja kości. Występuje u osób dorosłych z niedoborami witaminy D3.

Niedobór witaminy D3 prowadzi do nieprawidłowego wchłaniania wapnia w jelitach. W konsekwencji obniża się jego poziom w organizmie, a tym samym zmniejsza się gęstość mineralna kości. Niższa gęstość kości sprawia, że są one mniej odporne, na przykład na złamania.

Dostarczanie odpowiednich dawek witaminy D3 ma również znaczenie dla pacjentów z chorobami nerek.

Nerki, obok skóry i wątroby, są ostatnim, kluczowym miejscem przetwarzania witaminy D3 w formę aktywną, zdolną do oddziaływania na różne procesy fizjologiczne zachodzące w organizmie.

Zaburzenia tego procesu negatywnie wpływają na gospodarkę wapniowo-fosforanową, która z kolei pozostaje pod wpływem witaminy D3.

Wg opinii Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności, górny bezpieczny poziom spożycia (UL) witaminy D3 dla dorosłych wynosi 100 μg (czyli 4.000 j.m.)/dzień. Poziom spożycia dotyczy wszystkich źródeł witaminy D3.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl